آموزش لیسنینگ به کودکان، به عنوان یکی از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی از ضروریات به شمار می آید. البته به عنوان یک معلم در ابتدا باید مناسب ترین فایل صوتی انگلیسی برای کودکان را شناسایی کنید تا بهترین تجربه یادگیری را برای بچه ها به ارمغان آورید. لیسنینگ زبان برای کودکان در انواع وب سایت های معتبر قابل دانلود و استفاده هستند.

در این نوشته، با ذکر مواردی مهم در رابطه با آموزش لیسنینگ به کودکان در خدمت شما هستیم. پس ما را همراهی کنید.

لیسنینگ زبان برای کودکان

تعریفی از مهارت شنیداری یا listening

در ابتدای مقاله آموزش لیسنینگ به کودکان بهتر است تعریفی جامع از این مهارت زبانی داشته باشیم.

listening دریافت زبان از طریق گوش است. این مهارت، شامل شناسایی صداهای گفتار و پردازش آنها به کلمات و جملات است. وقتی گوش می‌دهیم، از گوش‌هایمان برای دریافت صداهای فردی (حروف، استرس، ریتم و مکث) استفاده می‌کنیم و از مغز خود برای تبدیل آن‌ها به پیام‌هایی بهره می گیریم که برای ما معنی دارند.

گوش دادن به هر زبانی، نیاز به تمرکز و توجه دارد. این مهارتی است که برخی افراد باید در آن سخت تر از دیگران کار کنند.

افرادی که در تمرکز مشکل دارند معمولاٌ شنوندگان ضعیفی هستند. گوش دادن به زبان دوم حتی به تمرکز بیشتری نیاز دارد.

برای صحبت کردن روان به زبان انگلیسی و مهارت در این امر باید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. مهارت listening به یادگیری تلفظ درست کلمات، نحوه استفاده از لحن و اطلاع از جای قرار دادن استرس در کلمات و جملات  کمک شایان توجهی می کند. این کار باعث می شود که درک صحبت های شما برای شنوندگان آسان تر شود.

اهمیت آموزش لیسنینگ به کودکان

یادگیری مهارت لیسنینگ نقش مهمی در افزایش سطح زبان انگلیسی کودکان دارد. در این بخش، با ذکر دلایل اهمیت آموزش لیسنینگ برای کودکان در خدمت شما هستیم.

1.تقویت حافظه و تمرکز

حافظه شنیداری یا پژواک، حافظه ای است که، از طریق گوش دادن در کودکان تقویت می شود. به این ترتیب، اطلاعات برای مدت طولانی تری در ذهن بچه ها می ماند.

از طرفی، کودکان برای بهتر فهمیدن فایل های صوتی انگلیسی باید شش دانگ حواس خود را جمع کرده و توجه خود را بالا ببرند. اینجاست که قدرت تمرکز آن ها افزایش پیدا می کند.

2. کمک به حفظ واژگان

بچه ها با گوش دادن به فایل های صوتی لغاتی را می شنوند که برایشان جدید است. کافیست این لغات را در دفترچه ای یادداشت کرده و با مرور زیاد آن ها را به ذهن بسپارند.

3. بهبود فرایند تفکر

آموزش لیسنینگ به کودکان، به شفافیت هر چه بیشتر افکار آن ها کمک می کند. بچه ها با درک معنی و بافت کلمات، نیازهای خود را تشخیص داده و ارتباط بهتری با والدین خود برقرار می کنند.

بنابراین، مهارت های گوش دادن به فایل صوتی انگلیسی برای کودکان در سال های رشد کودک اهمیت زیادی دارد.

فایل صوتی انگلیسی برای کودکان

4. افزایش هر چه بیشتر اعتماد بنفس

تسلط به مهارت لیسنینگ، می تواند موجب افزایش اعتماد بنفس در کودکان شود. زمانی که فایل صوتی سر کلاس پخش می شود و بچه ها لغات را متوجه شده و حتی می توانند خلاصه ای از فایل را برای شما بگویند اینجاست که اعتماد به نفس زبان آموزان افزایش پیدا می کند.

5. تقویت مهارت های ارتباطی

کودکانی که لغات انگلیسی زیادی را می دانند به آسانی عقاید و نظرات خود را با دیگران در میان می گذارند. حتی درک خواسته های دیگران نیز برای زبان آموزان بسیار راحت تر است.

نحوه انتخاب بهترین فایل صوتی انگلیسی برای کودکان

در حال حاضر، فایل های صوتی انگلیسی برای کودکان به وفور در وب سایت ها یافت می شوند. اما قبل از انتخاب این فایل ها برای پخش در کلاس باید فاکتورهای مهمی را در نظر گرفت.

درادامه، با ذکر این فاکتورهای مهم با ما همراه باشید.

1.شمار گویندگان فایل صوتی

انتخاب فایل صوتی با تعداد زیادی گوینده نتیجه ای به جز سردرگمی و کلافگی را برای زبان آموزان در پی ندارد.

 در نتیجه، فایل هایی را برای پخش در کلاس انتخاب کنید که گویندگان زیادی نداشته باشد تا بدین ترتیب درک و فهم فایل برای بچه ها آسان تر شود.

2. سرعت صحبت کردن گویندگان

 فایل هایی برای بچه ها مناسب هستند که سرعت صحبت کردن گویندگان در آن ها زیاد نیست. در غیراینصورت، زبان آموزان درک درستی از فایل صوتی پیدا نکرده و این امر می تواند موجب کاهش اعتمادنفس آن ها شود.

3. لهجه بومی فایل صوتی

آموزش لیسنینگ به کودکان، با فایل هایی به دو لهجه بریتیش و امریکن انجام می شود. فایل هایی را انتخاب کنید که بچه ها آشنایی بیشتری با لهجه گویندگان آن ها دارند.

4. مدت زمان فایل لیسنینگ

طول مدت فایل های آموزش لیسنینگ به کودکان به هیچ وجه نباید طولانی باشد. در غیراینصورت، بچه ها خسته شده و حوصله گوش دادن به فایل را ندارند.

5. حجم اطلاعات ارائه شده در فایل صوتی

حجم اطلاعات ارائه شده در فایل صوتی، الزاماٌ باید سبک باشد. بچه ها درک درستی از فایل های صوتی با پوشش دهی چندین موضوع مختلف را نداشته و برایشان سنگین است.

6. تناسب موضوع لیسنینگ با فرهنگ زبان آموزان 

محتوای متن لیسنینگ باید متناسب با فرهنگ زبان آموزان باشد. در غیراینصورت، بچه ها نمی توانند به خوبی با متن ارتباط برقرار کرده و درک درستی از آن پیدا کنند.

 حتی ممکن است گوش کردن به فایل هایی مغایر با فرهنگ ما برای بچه ها خسته کننده باشد.

این نوع مهارت های ارتباطی برای بچه ها جهت ایجاد پیوندی عالی با والدینشان حیاتی به نظر می رسد.

از طرف دیگر، محتوای این فایل های صوتی باید موضوعاتی باشد که بچه ها به آن علاقه داشته و حالت داستانی دارند. داستان ها و آهنگ های شاد و جذابی که بچه ها را به تحرک و انجام حرکات موزون سر کلاس ترغیب می کند.

از جمله ی این موضوعات برای آموزش لیسنینگ به کودکان می توان به آب و هوا، اسباب بازی، حیوانات، انواع لباس و غیره اشاره کرد.

از جمله وب سایت هایی که می توانید برای دریافت فایل های شنیداری انگلیسی از آن ها استفاده کنید می توان به LearnEnglish Kids ، Super Simple و  ESL Songs for kidsاشاره کرد.

از جمله ی این فایل های صوتی می توان به موارد قرار گرفته در سری کتاب های First Friends، Big Fun و همین طور Super Safari اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر بوده و جذابیت خاصی برای بچه ها دارند. 

سخن آخر

یادگیری و تقویت مهارت listening می تواند نقش مهمی در افزایش تبحر در مهارت های اسپیکینک و همین طور رایتینگ در زبان آموزان داشته باشد.

چرا که گوش دادن به فایل های صوتی به تقویت لهجه فرد کمک کرده و لغات زیادی را برای صحبت کردن هر چه بهتر به زبان آموز یاد می دهد.

با یادگیری لغات زیاد و آشنایی با ساختار جملات، بچه ها می توانند متون به مراتب بهتری را نیز بنویسند.

با توجه به این موارد، می توان نتیجه گرفت که، معلم ها باید تمرکز زیادی بر روی تقویت مهارت لیسنیگ بچه ها داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که، این کار نیاز به صبوری زیاد استاد و صرف وقت دارد.

مقالات مرتبط:

آموزش ریدینگ به کودکان

آموزش حیوانات به انگلیسی به کودکان

آموزش زبان به کودکان 5 ساله

واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
مقاله‌ها: 76

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *