بهترین روش یادگیری و آموزش ریدینگ به کودکان

آموزش ریدینگ به کودکان به عنوان یکی از مهارت های اساسی و پایه ی زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما نباید فراموش کرد که بدون استفاده از جدیدترین روش تدریس ریدینگ به کودکان نمی توان انتظار پیشرفت قابل توجهی را از زبان آموزان داشت. البته استفاده از منابع آموزشی و کتب معتبر نیز در کلاس زبان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این نوشته ی جامع با ذکر مواردی مهم و کاربردی در رابطه با آموزش ریدینگ به کودکان در خدمت شما همراهان عزیز هستیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

روش تدریس ریدینگ به کودکان

ریدینگ یا درک مطلب چیست؟

در آغاز نوشته بهتر است تعریفی جامع از ریدینگ به عنوان یکی از چهار مهارت مهم زبان انگلیسی داشته باشیم. ریدینگ به معنای خواندن متن و پردازش آن و در قدم نهایی درک معنای نوشته است.

ریدینگ مرتبط با دو توانایی به هم پیوسته یعنی خواندن کلمه و درک زبان است.

اهمیت آموزش ریدینگ به کودکان چیست؟

در رابطه با اهمیت آموزش ریدینگ به کودکان باید بگوییم که یادگیری این مهارت مهم می تواند تا حد زیادی به تقویت سایر مهارت های زبانی بچه ها نیز کمک کند.

آشنایی با ریدینگ می تواند کمک بزرگی به تقویت مهارت speaking یا همان صحبت کردن باشد. به این ترتیب، کودکان می توانند راحت تر با دیگران بالاخص افراد بومی به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند.

به این صورت که، کودک از طریق یادگیری ریدینگ می تواند دامنه ی لغات خود را افزایش داده که همین موضوع می تواند به صحبت کردن هر چه بهتر و روان تر وی کمک کند.

بعلاوه، بچه ها با خواندن ریدینگ های کتاب می توانند به بهبود تلفظ و همین طور لهجه ی خود کمک مؤثری کنند.

به این ترتیب با بهبود تلفظ و لهجه زبان آموزان می توانند به راحتی فایل های صوتی را متوجه شده و حتی متن آن ها را نیز بنویسند.

روش های مؤثر آموزش ریدینگ به کودکان و تقویت آن

در مراحل ابتدایی شروع آموزش زبان که کودک در حال حاضر و با توجه پیشرفت های قابل توجه در حوزه ی تدریس زبان انگلیسی شاهد ظهور روش های جدید آموزش و تدریس ریدینگ به کودکان هستیم.

در ادامه ی این بخش با ذکر جدیدترین روش های تدریس به کودکان و تقویت این مهارت زبانی با ما همراه باشید.

1. استفاده از آهنگ های ریتمیک و شاد

آهنگ های کودکانه فقط سرگرم کننده نیستند. گوش کردن به این آهنگ ها می تواند به کودک در شناخت هجاها و صداهای انگلیسی کمک شایان توجهی کند.

در نتیجه، بهتر است بهترین و شادترین آهنگ ها را انتخاب و آن ها را سر کلاس پخش کنید. البته همخوانی با بچه ها و حرکات بدنی همراه با آن ها نیز فراموش نشود.

نیاز است در زمان پخش آهنگ بچه ها متن آهنگ را نیز مشاهده کرده و با آن همخوانی کنند تا بدین ترتیب ریدینگ آن ها تقویت شود.

2. ساختن کارت های کلمه

برای تقویت مهارت ریدینگ کودکان یکی از بهترین راه ها ساختن کارت کلمات است. به این منظور بر روی تعدادی کارت کلماتی ساده را نوشته و از کودک بخواهید آن را بخواند و صداهای حروف هر کلمه را بگوید.

به این ترتیب، می توانید مهارت های رمزگشایی و صوتی دانش آموزان را تا حد زیادی تقویت کنید.

3. بازی و تقویت مهارت ریدینگ

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای آموزش ریدینگ به کودکان استفاده از بازی است. نکته ی مورد توجه اینکه، روی بازی هایی تمرکز کنید که زبان آموزان را به گوش دادن، شناسایی کردن و دستکاری صداها در کلمات تشویق می کند.

یکی از بازی های جذاب و سرگرم کننده ای که می توانید با بچه ها سر کلاس انجام بدهید بازی Bingo است.

4. قدرت تکنولوژی را دست کم نگیرید

یادگیری خواندن باید فرآیندی لذت بخش برای زبان آموزان باشد. در غیراینصورت، در میانه ی راه خسته شده و از ادامه ی مسیر سرباز می زنند.

به این جهت، از خانواده ها بخواهید در کنار کلاس زبان استفاده از نرم افزارهای آموزشی برای آموزش و تقویت هر چه بیشتر ریدینگ به کودکان را فراموش نکنید.

نرم افزارهایی متناسب با سن و سطح زبان کودکان که فعالیت هایی جالب و هیجان انگیز را در خود جای داده اند. البته خانواده ها نیز باید بر پیشرفت فرزندان خود در طول زمان یادگیری از طریق این نرم افزارها نظارت داشته باشند.

از میان نرم افزارهای متداول می توان به اپلیکیشن زبانشناس اشاره کرد. نرم افزاری که یکی از بهترین ها در این حوزه بوده و در آن می توانید تعداد بسیار زیادی ریدینگ کوتاه همراه با فایل صوتی آن ها را پیدا کنید.

ریدینگ هایی که با داشتن تصاویری زیبا و داستان های جالب و کوتاه توجه بچه ها را به خود جلب می کنند. اپلیکیشن زبانشناس را می توانید هم بر روی لپ تاپ و هم بر روی گوشی اندروید خود نصب بفرمایید.

5. انتظار پیشرفت سریع از بچه ها نداشته باشید

سرعت یادگیری کودکان با یکدیگر متفاوت است. از این رو، صبور بوده و انتظار نداشته باشید کودکان به سرعت پیش داشته باشند.

کتاب آموزش ریدینگ به کودکان

مراحل آموزش ریدینگ به کودکان

آموزش اصولی ریدینگ به کودکان مراحلی را شامل می شود. در این بخش، با ذکر مراحل آموزش ریدینگ به کودکان در خدمت شما هستیم.

1. اولین مرحله: lead in

اولین مرحله از سری مراحل تدریس ریدینگ به کودکان lead in است. در این مرحله، باید توجه بچه ها را جلب کرده و ذهن آن ها را درگیر کنید.

 می توانید بحث را با پرسیدن چند سؤال از بچه ها شروع کنید. به طور مثال، اگر موضوع ریدینگ در رابطه با ورزش است از بچه ها بپرسید آیا ورزش می کنند و یا هر چند روز یک بار این کار را انجام می دهند.

بعد از این که زبان آموزان تک تک به این سؤال پاسخ دادند آن ها را گروه بندی کنید تا جواب ها را برای دوستان خود نیز بگویند.

2. دومین مرحله: setting the context

این مرحله مربوط به فعال کردن دانش قبلی کودکان است. به عنوان مثال می توانید از بچه ها بخواهید به عکس متن نگاه کرده و حدس بزنند موضوع ریدینگ چیست.

3. سومین مرحله: pre-teaching key words

یکی از بخش های آموزش ریدینگ به کودکان آموزش لغات کلیدی موجود در متن است. در این بخش، ابتدا عکس های مختلفی را به بچه ها نشان داده و از آن ها سؤالاتی بپرسید تا به تدریج بتوانند با توجه به عکس ها لغات را حدس بزنند.

البته فراموش نکنید که تلفظ صحیح لغات را نیز به زبان آموزان آموزش بدهید.

4. چهارمین مرحله: gist question (سؤالاتی در مورد مفهوم کلی متن)

در این مرحله باید سؤالاتی در رابطه با مفهوم و برداشت کلی از متن ریدینگ از بچه ها بپرسید. مثلاٌ این که موضوع کلی متن چیست؟

5. پنجمین مرحله: while reading (سؤالاتی در مورد جزئیات متن)

در این مرحله به زبان آموزان زمان می دهیم تا به صورت انفرادی متن ریدینگ را خوانده و به سؤالات مطرح شده در کتاب پاسخ بدهند.

به طور مثال، در این بخش سؤالات جزئی تری در مورد هر بخش از متن بپرسید تا دانش آموزان ترغیب شوند متن را با دقت و تمرکز بیشتری بخوانند و درک کنند.

برای رسیدن به این هدف از سؤالات درست/غلط، چهارگزینه ای، جای خالی، جواب کوتاه و غیره استفاده کنید.

بعد از اتمام زمان داده شده آن ها را گروه بندی کنید تا پاسخ ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در مرحله ی بعدی از زبان آموزان بخواهید که پاسخ های خود را بگویند و اگر اشتباهی داشتند آن را تصحیح کنید.

پس از این مرحله حال نوبت به طرح چند سؤال مرتبط با متن و اشتراک گذاری پاسخ های آن ها با همکلاسی ها و تصحیح جواب ها توسط شما می رسد.

6. مرحله ی ششم: post reading یا بعد از خواندن

در این مرحله سعی کنید بچه ها را ترغیب کنید تا نظرشان را در مورد محتوای متن، شخصیت ها و حوادت متن بیان کنند.

همچنین، آن ها را تشویق کنید تا متن را به خودشان و محیط پیرامونشان ربط بدهند و به اصطلاح آن را شخصی سازی کنند (personalization)

بعد از این که زبان آموزان به سؤال ها جواب دادند آن ها را در گروه های چند نفره قرار دهید تا پاسخ ها را با یکدیگر share کنند.

در اینجا شما به عنوان معلم باید در کلاس راه بروید و به پاسخ های بچه ها گوش بدهید.

7. آخرین مرحله: homework

در پایان از بچه ها بخواهید تا متن را دوباره در خانه بخوانند و با توجه به آن پروژه ای انجام بدهند. مثلاٌ، نظرشان را به صورت ویدئو ضبط کرده و برای شما ارسال کنند.

حتی می توانند براساس متن، پوستر یا روزنامه دیواری تهیه کرده و در جلسه ی بعد آن را ارائه دهند.

این کار به بچه ها کمک می کند تا دوباره متن درس را خوانده و درکشان از آن عمیق تر و کاربردی تر شود و مطالب در ذهنشان ثبت گردد.

سخن آخر:

تقویت مهارت ریدینگ نیاز به تمرین زیادی دارد و سطح زبانی بچه ها نیز متفاوت است. زبان آموزان هنوز در ابتدای راه هستند و در نتیجه باید زمان بیشتری را برای آن ها صرف کنید.

فقط کافیست کمی صبر پیشه کرده و به دنبال تدریسی هدفمند به بچه های کلاس خود باشید.

مقالات مرتبط:

آموزش لیسنینگ به کودکان

آموزش آنلاین زبان کودکان

آموزش گرامر به کودکان





واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
مقاله‌ها: 76

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *