روش های طلایی برای آموزش گرامر به کودکان

آموزش گرامر به کودکان همواره با چالش ها و سختی های زیادی همراه است. زیرا آموزش گرامر زبان انگلیسی به کودکان درست برعکس سایر مهارت های زبانی چندان جذابیتی برای کودکان نداشته و حتی برایشان خسته کننده است. اما در صورت استفاده از بهترین و مؤثرترین روش های تدریس دیگر خبری از خستگی و دلسردی در جریان آموزش گرامر با انواع کتاب آموزش گرامر به کودکان نیست.

در این نوشته ی جامع قصد آشنایی شما با روش های کاربردی آموزش گرامر به کودک را داریم. پس ما را همراهی کنید.

گرامر چیست؟

در ابتدای شروع مقاله بهتر است تعریفی جامع از گرامر داشته باشیم. بر طبق نظر کارشناسان گرامر مطالعه یا استفاده از مجموعه ای از قوانین در مورد چگونگی تغییر شکل لغات و ترکیب آن ها با کلمات دیگر برای تولید جمله های جدید است.

آموزش گرامر زبان انگلیسی به کودکان

نکات طلایی برای تدریس گرامر به کودکان

در این بخش از مقاله ی حاضر با ذکر نکاتی مهم و طلایی در خدمت شما هستیم. نکاتی که به عنوان یک معلم می توانید جهت داشتن تدریسی مؤثر در زمان آموزش گرامر زبان انگلیسی به کودکان از آن ها استفاده کنید.

1. استفاده ی بجا از زبان مادری

هر چند که همواره تأکید بر عدم استفاده از زبان فارسی در حین تدریس می شود اما این مورد در رابطه با آموزش گرامر به کودکان صدق نمی کند. به این ترتیب، فهم مطالب برای بچه ها آسان تر می شود.

برای اثبات این موضوع می توان به نظر نویسندگان و محققین در حوزه ی زبان انگلیسی اشاره کرد که استفاده ی معقول و بجا از زبان مادری را سفارش می کنند.

2. انتظار یادگیری سریع نداشته باشید

دقت داشته باشید که گرامر زبان انگلیسی مبحثی سخت و پیچیده بود و یادگیری آن چندان هم آسان نیست. در واقع، گرامر تنها با تمرین و ممارست زیاد در ذهن کودک تثبیت می شود.

در نتیجه، انتظار نداشته باشید کودک سریع و در همان جلسه ی اول تدریس تمامی مطالب را یاد بگیرد. بچه ها نیاز دارند تا گرامر تدریس شده را در قالب آهنگ، داستان، کاربرگ، مکالمه، نمایش و غیره مرور و بازبینی کرده تا به تدریج آن را یاد گرفته و درون سازی کنند.

3. سریع سر اصل مطلب نروید!!!

در زمان شروع آموزش گرامر زبان انگلیسی به کودکان سریع نگویید که درس امروز ما فلان گرامر است. گرامر به اندازه ی کافی برای بچه ها خسته کننده بوده و چندان جذابیتی برایشان ندارد.

بهتر است تدریس را طوری آغاز کنید که بچه ها جذب یادگیری شده و دلزده نشوند.

کتاب آموزش گرامر به کودکان

روش های مؤثر آموزش گرامر زبان انگلیسی به کودکان

در اینجا با ذکر شماری از روش های مؤثر در آموزش گرامر به کودک در خدمت شما هستیم. شیوه هایی که با توجه و به کارگیری آن ها می توان شما را بهترین مدرس کلاس زبان کودکان نامید.

1. استفاده از بازی و تفریح

تدریس گرامر به کودکان همچون سایر مطالب زبانی نیاز به استفاده از بازی دارد. در غیراینصورت، کودک از نشستن سر کلاس و گوش کردن به درس خسته شده و سطح یادگیری وی کاهش می یابد.

2. از فعالیت های گروهی استفاده کنید

استفاده از فعالیت های گروهی در کلاس می تواند تا حد زیادی بر روی افزایش سطح یادگیری و همین طور حس رقابت زبان آموزان اثرگذار باشد.

برای این کار به طور مثال می توانید بچه ها را گروه بندی کرده و از هر گروه بخواهید با توجه به گرامر تدریس شده داستانی کوتاه به زبان ساده بنویسند.

حتی با این کار به بالا رفتن اعتماد بنفس آن ها نیز کمک کرده اید.

3. استفاده از تصاویر را فراموش نکنید

استفاده از تصاویر می تواند گامی بسیار مؤثر برای یادگیری و به ذهن سپاری قواعد دستوری زبان انگلیسی برای کودکان باشد. از این رو، بهتر است در طول تدریس گرامر از استفاده از فلش کارت غافل نشوید.

4. از فیلم های آموزشی بهره بگیرید

استفاده از فیلم های آموزش گرامر البته فیلم هایی جذاب و پر از آهنگ های شاد و تصاویر جذاب می تواند فرایند یادگیری خسته کننده ی گرامر زبان را برای کودکان هر چه لذت بخش تر کند.

کافیست سری به سایت های معتبر بزنید و انواع فیلم های آموزشی جذاب را از آن ها دانلود کنید.

روش های آموزش گرامر به کودکان

چیزی در مورد اصول آموزش گرامر یادگیری محور شنیده اید؟

لین کامرون نویسنده ای مشهور در کتاب خود تحت عنوان Teaching Language to young learners اطلاعات مفیدی را در رابطه با اصول آموزش گرامر به کودکان در اختیار خوانندگان قرار داده است. به عقیده ی وی این اصول مهم شامل مواردی از این دست می شود:

-تعارض بالقوه ی بین معنا و دستور زبان

-نیاز زبان آموزان به یادگیری دستور زبان انگلیسی

– نقش آموزش صریح قواعد دستور زبان

-اهمیت توجه و تمرکز در فرآیند یادگیری گرامر زبان

زبان آموزان چگونه گرامر را یاد می گیرند؟

از دیدگاه لین کامرون فرآیند یادگیری گرامر زبان انگلیسی برای زبان آموزان فرایندی بسیار پیچیده و زمانبر است.

 کودکان در مسیر زبان آموزی هنوز اول راه هستند. در نتیجه، بهتر است پله پله پیش بروید و نیازی به آموزش قوانین گرامری سخت و پیچیده از ابتدای کار نیست.

از آن جایی که زبان آموزان در شروع راه هستند و حتی هنوز زبان مادری خود را نیز به درستی نمی دانند، در نتیجه نباید گرامر را به طور مستقیم به آن ها آموزش داد.

در واقع، کودکان هنوز توانایی تفکر انتزاعی ندارند. به همین دلیل، آن ها در درک توضیحات گرامری زبان مشکل دارند. پس به جای توضیح قوانین پیچیده ی گرامر برای کودکان به شیوه های معنادار و جذاب برای آموزش روی بیاورید.

دو روش مشهور و کاربردی برای آموزش گرامر به کودکان

تاکنون روش های مختلفی برای آموزش گرامر به کودکان توسط کارشناسان ارائه شده اند. اما در اینجا قصد داریم شما را با دو روش مشهور و البته سنتی آشنا کنیم که هنوز هم جایگاه ویژه ای در بین معلمان دارند:

روش جذاب ppp

این روش یکی از بهترین روش ها برای آموزش گرامر به کودکان بوده و شامل سه مرحله می شود. در واقع، PPP مخفف سه کلمه ی production، practice و presentation است.

در مرحله ی presentation معلم باید زمینه را برای آموزش گرامر به بچه ها فراهم کند. واضح تر بگوییم در این مرحله باید دانش قبلی زبان آموزان برای تدریس قواعد جدید گرامری فعال شود.

به این معنا که، قبل از شروع درس جدید به صورت غیرمستقیم مفاهیم گرامری را در قالب جمله، متن، مکالمه ی کوتاه و یا حتی پرسیدن سؤالات مختلف برای بچه ها بیان کنیم.

با این روش نظر بچه ها را جلب کرده و آن ها را در یادگیری درگیر می کنیم. بعلاوه، کودکان با قوانین گرامر جدید و کاربرد آن ها نیز آشنا می شوند.

در دومین مرحله یعنی practice معلم باید تمریناتی از ساده تا سخت را به بچه ها بدهد تا آن ها را حل کنند. این مرحله می تواند به صورت انفرادی یا گروهی در کلا انجام شود.

فقط فراموش نکنید که در انتهای کار حتماٌ تمرینات بچه ها را چک کرده و اشکالات آن ها را برطرف کنید.

سومین مرحله یعنی production مربوط به تولید جملات و یا ساختن مکالمه با استفاده از گرامر تدریس شده است. مهم ترین نکته در این مرحله از آموزش گرامر به کودکان اطمینان از تسلط دانش آموزان بر مطلب جدید و یادگیری دقیق آن هاست.

حتی در این مرحله می توان از بازی های مختلف و role play  نیز استفاده کرد. در واقع، role play فرصت خوبی را به دانش آموزان برای صحبت براساس قواعد یاد گرفته شده و تولید جملات می دهد.

مورد دیگر قابل استفاده در این مرحله ارائه ی تمرینی به بچه هاست که در آن باید جاهای خالی را با توجه به زندگی روزمره و واقعی خود پر کنند.

روش mmm در آموزش گرامر

 روش mmm به عنوان یکی از شیوه های سنتی تدریس گرامر زبان انگلیسی است. در این شیوه فرایند آموزش گرامر با استفاده از فعالیت های انگیزشی و روش چند حسی صورت می گیرد. 

به عبارت دیگر، در روش mmm باید گرامر را از طریق فعالیت هایی سرگرم کننده و جذاب به کودکان آموزش داد. مهم تر از همه اینکه این فعالیت ها باید متناسب با توانایی های کودک باشند.

بهترین روش آموزش گرامر به کودکان

بهترین کتاب آموزش گرامر به کودکان کدام است؟

انتخاب کتاب آموزش گرامر به کودکان با توجه به رده ی سنی این گروه از زبان آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است.

شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شده باشد که بهترین کتاب آموزش گرامر به کودکان کدام است؟

اصلاٌ  کتاب مختص آموزش گرامر به کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتوان آن را بهترین نامید؟

در پاسخ به این سؤالات باید بگوییم که بهترین کتاب آموزش قواعد دستوری به کودکان باید از هر جهت جامع و کامل بوده و از طرفی تمام نکات گرامری را با زبانی ساده و قابل فهم برای زبان آموزان بیان کند.

به جز این موارد، استفاده از کتابی بدون تصویر برای آموزش گرامر به رده ی سنی کودکان را فراموش کنید. کتاب بدون عکس هیچ جذابیتی برای کودک ندارد.

از میان بهترین کتب گرامر مختص کودکان می توان به کتاب هایی همچون New Grammar Starter و English Grammar Gangeeneh اشاره کرد.

سخن آخر

کالج زبان میلاد آموزشگاهی با سابقه ی طولانی 37 ساله و با داشتن اساتیدی مجرب است. به طوری که، در طول سال های متمادی فعالیت زبان آموزان زیادی را تربیت کرده است.

این آموزشگاه با برگزاری دوره های کودکان در کنار سایر دوره های آموزشی در سطحی عالی و باکیفیت در خدمت زبان آموزان بوده و نیازهای آموزشی آن ها را به خوبی برآورده می کند.

تدریس گرامر در کنار آموزش سایر مطالب در کالج زبان میلاد به بهترین شکل و به وسیله ی اساتیدی کارکشته و مجرب و با استفاده از روش های نوین تدریس برای زبان آموزان انجام می شود.

اگر به دنبال ثبت نام فرزندتان در بهترین دوره ی آموزشی کودکان هستید با مشاوران ما از طریق یکی از راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

شماره تماس واحد کالج زبان میلاد: -8 -88281167-021

شماره تماس واتس آپ و بله مؤسسه: 09014240647

آدرس پیچ اینستاگرام کالج: milad_language_college

مقالات مرتبط:

آموزش ریدینگ به کودکان

آموزش لیسنینگ به کودکان

کلاس زبان کودکان

واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
مقاله‌ها: 76

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *