تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان

تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان همواره یکی از چالش های مهم معلمان و والدین بوده است. چرا که، گاهی اوقات کودکان با کلاس درس و معلم به خوبی ارتباط برقرار نمی کنند. حتی حوصله زبان آموزی در خانه و با کمک های والدین را هم ندارند. نتیجه این امر، چیزی به جز سرخوردگی زبان آموزان و نیامدن به کلاس زبان نیست. اما به کمک روش هایی از جمله استفاده از بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی می توان به تمامی این دغدغه ها پایان داد.

در این نوشته، راهکارهایی را برای تقویت انگیزه یادگیری زبان درکودکان به شما ارائه می کنیم. پس ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی

راهکارهای تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان

نکاتی برای انگیزه دهی بیشتر به کودکان در کلاس

 بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی

انگیزه درونی و بیرونی برای یادگیری زبان انگلیسی

در مجموع، انگیزه را می توان در دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. زمانی که افراد از انجام فعالیتی لذت می برند، انگیزه ای ذاتی دارند. اشتیاق و تمایل به یادگیری مهارتی کاربردی و یا لذت فردی از انجام یک فعالیت انگیزه درونی به شمار می روند. از میان نمونه هایی از انگیزه درونی می توان به خواندن کتاب به دلیل لذت بردن از مطالعه و یا ورزش کردن به علت کاهش استرس اشاره کرد.

اما انگیزه بیرونی انگیزه ای است که، از بیرون از یک فرد می آید. زمانی که افراد قصد به دست آوردن پاداش (مثل جایزه یا نمره خوب) را داشته و یا به دنبال راهی برای فرار از تنبیه هستند، انگیزه بیرونی دارند. به طور کلی، اگر قبل از انجام هر کاری، برای شخصی که مشتاق انجام آن است، پاداشی را در نظر بگیرید، انگیزه درونی و علاقه او برای انجام آن کار کم شده و حتی به خوبی از عهده اش برنمی آید.

به طور مثال، اگر به فرزند دلبندتان بگویید: « امروز برایت اسباب بازی می خرم، اما به شرطی که نمره امتحان زبانت ۲۰ شود»، او دیگر زمان زیادی را به درس خواندن برای گرفتن نمره ۲۰ اختصاص نمی دهد. چرا که، جایزه خود را دریافت کرده و خیالش از این بابت راحت است.

اما، در صورتی که، شخصی علاقه ای به یادگیری موضوعی خاص نداشته و خبری هم از داشتن انگیزه درونی برای انجام این کار نیست، جایزه دادن نقش زیادی در ترغیب او به شرکت در فعالیت ایفا می کند.  این پاداش ممکن است باعث ایجاد انگیزه‌های درونی در فرد شود.

اکثر زبان آموزان، انگیزه درونی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند. این هدف ممکن است یافتن شغلی با درآمد عالی، پیشرفت تحصیلی و مواردی از این دست باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، تحسین بیش از حد آن ها (یا همان دادن انگیزه بیرونی) می تواند مانع یادگیری آنها شود.

 از این جهت، بهتر است تمرکز خود را بر روی تقویت انگیزه های درونی زبان آموزان بگذارید تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

 به عبارت دیگر، به جای وسوسه کردن آنها برای یادگیری با پاداش های بیرونی، آنها را تشویق به یادگیری کنید.

بیشتر بدانید: کلاس زبان کودکان

بهترین آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

راهکارهای تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان

در اینجا، راهکارهایی عالی را برای تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان به شما می گوییم. اگر معلم هستید و یا در خانه به فرزند دلبندتان زبان انگلیسی را آموزش می دهید، استفاده از این راهکارها به تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان کمک مؤثری می کند.

یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان درست مثل آب خوردن است. البته به شرطی که، بچه ها به زبان علاقه مند بوده و احساس خوبی نسبت به آن از خود نشان دهند.

۱. استفاده از بهترین منابع آموزشی برای کودکان

حساسیت در تألیف و انتخاب کتاب های زبان کودکان، باید از سایر گروه های سنی بیشتر باشد. در واقع، این کتاب ها باید براساس استانداردهایی خاص نوشته و در دسترس زبان آموزان قرار بگیرند. کتابی بدون عکس و پر از گرامرها و لغات مشکل  هیچ جذابیتی برای زبان آموزان کودک نداشته و آن ها را از ادامه یادگیری منصرف می کند. 

کتاب های جذاب و خواندنی مورد تدریس برای کودکان در کالج زبان میلاد شامل first friends، Big fun، Big English و  Super Safari می شوند که با داشتن بازی ها، آهنگ ها و تصاویر زیبا نظر زبان آموزان را به خود جلب می کنند.

۲. تشویق کودکان به استفاده از اپلیکیشن های آموزشی

استفاده از بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی می تواند یکی از بهترین راه ها برای تقویت انگیزه یادگیری زبان در کودکان به شمار رود. بعلاوه، به دلیل طراحی زیبا و فوق العاده واستفاده از محتوا و تصاویری جذاب در اپلیکیشن ها زبان آموزان به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کرده و مطالب در حافظه بلند مدت آن ها جای می گیرند.

از این رو، چند نمونه از بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان را به زبان آموزان معرفی کنید تا در منزل از آن ها برای یادگیری زبان استفاده کنند. در ادامه شما را با چند مورد از این اپلیکیشن ها آشنا می کنیم.

آموزش زبان به کودکان در منزل

.اپلیکیشن جذاب Rosetta Stone

کمتر زبان آموزی است که، نام نرم افزار رزتا استون را نشنیده باشد. اپلیکیشنی که در سال ۱۹۹۲ طراحی و در دسترس علاقه مندان به زبان انگلیسی قرار گرفت. به غیر از زبان انگلیسی، از طریق رزتا استون می توانید بیشتر از ۳۰ زبان دنیا را نیز یاد بگیرید.

این اپلیکیشن، جزء قوی ترین و کامل ترین مجموعه های آموزشی دنیا بوده و هر ساله بهترین و حرفه ای ترین استادهای زبان دنیا آن را به روز رسانی و ویرایش می کنند. به کمک اپلیکیشن رزتا استون می توانید تلفظ خود را نیز تقویت کنید. 

کودکان چگونه زبان یاد می گیرند

. اپلیکیشن کاربردی memrise

اپلیکیشن جذاب memrise، بسیار سرگرم کننده بوده و کاربری عالی آن به زبان آموزان ثابت شده است. نرم افزاری که در سال ۲۰۱۰ تولید شده و در حال حاضر میلیون ها نفر از آن استفاده می کنند. از طریق اپلیکیشن memrise می توانید با افراد زیادی از سراسر دنیا آشنا شده و با هم زبان بخوانید.

۳. احترام به سلیقه کودکان در انتخاب روش های آموزشی

شخصیت کودکان با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن ها به انجام بازی های عملی بیشتر بازی های فکری در کلاس علاقه دارند. برخی از کم تحرکی و نشستن متنفر بوده و تمایل به فعالیت دائم و جنب و جوش دارند. به‌ عنوان معلم کودک، باید آن ها را شناخته و بدانید با کدام روش آموزشی راحت تر است.

بیشتر بدانید: آموزش آنلاین زبان کودکان

نکاتی برای انگیزه دهی بیشتر به کودکان در کلاس

در اینجا چند نکته ساده در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در زبان آموزان کودک برای یادگیری زبان انگلیسی را برای شما نام می بریم:

. زبان آموزان خود را از ته قلب دوست داشته باشید و این علاقه را با لبخند زدن و حتی بوسیدن به آن ها نشان دهید.

. بچه ها را در یادگیری درگیر کنید. همواره از بازی برای یادگیری مطالب مختلف از جمله انواع لباس، افعال انگلیسی و مواردی از این دست استفاده بفرمایید.

. از پاداش بیشتر از تنبیه استفاده کنید. به طور مثال، استفاده از کلماتی مانند excellent، well done و یا very good می تواند بهترین پاداش برای بچه ها باشد.

سخن آخر

اگر چه آموزش زبان به کودکان با سختی هایی همراه است، اما شیرینی و جذابیت آن خستگی را از تنتان به در می برد. در صورتی که، به عنوان یک معلم یا والد با مشکل نداشتن انگیزه یادگیری زبان در کودکان روبرو هستید، راهکارهای مناسب را شناخته و صبوری پیشه کنید. در صورت برداشتن قدمی درست در این مسیر، نتیجه فوق العاده ای را دریافت می کنید.

مقالات مرتبط:

آموزش افعال انگلیسی به کودکان از طریق بازی

استفاده از تکنولوژی در آموزش زبان

روش های طلایی آموزش حیوانات به انگلیسی به کودکان

واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
واحد تحقیق و توسعه کالج میلاد
مقاله‌ها: 76

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *